تاریخ قم -حسن بن محمد قمی (تألیف ۳۷۸ هـ ق)

و از فرزندان حسین علیه‌السلام علی‌اصغر* فرزند لیلی دختر ابی مرة بن عروة که در کربلا کشته شد و عبداللّه* او را به کربلا شهید کردند. مادر او را برکنار داشت؛ ناگاه تیری از هوا درآمد و بر وجود نازنین او آمد و بدان شهید گشت.
و در شجره، ذکر پسر دیگری کردند محمد نام؛ و او در کربلا شهید آمده است.
و از بطن ام منذر دختر حزام عباس اکبر، عثمان و جعفر و عبداللّه و این هر چهار را به کربلا شهید کردند و عباس آن روز سی‌وچهارساله بود.

عباس…

و عثمان بیست و یک‌ساله بود و جعفر نوزده‌ساله و عبداللّه بیست‌وپنج‌ساله و از بطن لیلی دختر مسعود بن خالد، ابوبکر و عبداللّه بود که ابوبکر را به کربلا شهید کردند و او را عقب نبود. و رقیه دختر علی در عقد نکاح مسلم بن عقیل بوده است و مسلم از او سه فرزند آورد که عبداللّه شهید به کربلا شد.
ام هانی زوجه عبداللّه اکبر بن عقیل بود و از او چهار فرزند آورد محمد و عبدالرحمن و سلمی و ام‌کلثوم که محمد را به کربلا شهید کردند.
دیگر از فرزندان امام حسن، عمر* ، قاسم، و ابی بکر هر سه به کربلا شهید شدند.
و دیگر از فرزندان او عبداللّه و او را به کربلا شهید کردند امام حسین دختر خود سکینه را با او عقد نکاح شرعی بسته بود پیش از آنکه میان ایشان زفاف و عروسی واقع شود، او را شهید کردند و مادر عبداللّه دختر سلیل بن عبداللّه، برادر جریر بن عبداللّه بجلّی بوده است.(۱)