مقدمه مؤلف
سلام و درود خداوند و ملائکهی مقرّب و انبیای مرسل و بندگان صالح و همهی شهدا و صدّیقین و پاکان و پاکیزگان در صبح و شام، بر تو باد، ای فرزند امیرالمؤمنین! (از خطابات زیارتی امام صادق علیهالسلام)
بعدازآنکه مقتل منحور دربارهی روز عاشورا از ابی مخنف تا شیخ صدوق (از سال ۶۱ تا ۳۸۱ هـ ق) در سال ۱۳۸۶ به چاپ رسید، متعاقباً مقتل علیاکبر علیهالسلام هم (از سال ۶۱ تا ۷۰۰ هـ ق) مستند از کتب تاریخی به سال ۱۳۸۷ به چاپ رسید. بعدازآن نیز لطف ابوالفضل العباس علیهالسلام نصیب این فقیر شد تا مقتل حضرتش را تا سال ۷۰۰ هـ ق استخراج کنم و تقدیم دوستداران بابالحوائج نمایم. ما از تفحّص کتابها از مذاهب مختلفهی اسلام دربارهی عباس علیهالسلام استفاده کردهایم. اگر اهل تحقیق مطالبی تا سال ۷۰۰ هجری قمری دربارهی آن جناب پیدا کردند، میتوانند از طریق پست الکترونیکی shahidanekarbala[at]gmail.com یا از قسمت ارتباط با ما با ذکر صفحه و نام کتاب برای ما بفرستند تا در چاپهای بعدی افزوده شود.
۱- آیا روز عاشورا عباس علیهالسلام مشک را گرفته و درون شریعهی فرات رفته و خود و اسبش از آب ننوشیدند و بعد تیر به مشک اصابت کرده و عباس علیهالسلام مشک را به دندان گرفته؟!
۲- جایی ندیدم که نوشته باشد امام علیهالسلام بر بالین عباس علیهالسلام دستبهکمر گرفته باشد و گفته باشد الآن پشتم شکست فقط در مقتل الحسین خوارزمی نوشته: امام بعد از شهادت برادر فرمود: الآن پشتم شکست و راه چارهام کم شد. «الآن انکسر ظهری و قلّت حیلتی»
۳- ننوشتهاند که بچههای درون خیمه، از عباس علیهالسلام تقاضای آب کردند و حضرتش به آنها وعدهی آب داد.
۴- ننوشتهاند که امام حسین علیهالسلام از بالای اسب به زیر آمد و دست بریدهای را میبوسید که آن دستبریده عباس علیهالسلام بوده باشد!
۵- دیده نشد که نوشته باشند وقتی عباس علیهالسلام به دنیا آمد، امیرالمؤمنین علیهالسلام دست عباس را بوسیده باشد. پس امالبنین علّت را جویا میشود و امام علیهالسلام قضایای کربلا را یادآوری میکند.
و مطالب دیگری که شما دوستداران حضرتش شنیده یا خواندهاید را میتوانید در این کتاب (تا سال ۷۰۰ هجری قمری) موردبررسی و دقّت قرار دهید که آیا مطالب شنیدهشده صحیح است یا ناصواب؟ نقلها به فضایل حضرتش تناسب دارد یا نعوذبالله برای گریاندن، نوعی خوار جلوه دادن محبوب شما به شمار میرود؟! عباس دوستی غیر از عباس شناسی است. عاشق واقعی حاضر نیست کمترین چیزی که نام و حقیقت معشوقش را لکّه دار و یا جنبهی ذلّت و خواری داشته باشد، بدون تحقیق بگوید یا بشنود و یا بنویسد. امید است لطف نواز کربلا، این وجیزه را به لطفش قبول فرماید.
و آخر دعوانا ان الحمدلله ربالعالمین
سید علیاکبر صداقت
محرم ۱۳۸۷