مقاتل‌الطالبین -ابوالفرج علی اصفهانی (تألیف ۳۱۳ هـ. ق)

۱. علی‌اکبر….

۲. عبداللّه بن علی علیه‌السلام مادرش امّ‌البنین بود. عبداللّه بن حسن و عبداللّه بن عباس گفتند: عبداللّه که کشته شد عمرش ۲۵ سال بود و فرزندی از او بجا نماند.
ضحاک مشرقی گوید: که عباس بن علی علیه‌السلام به برادرش عبداللّه فرمود: پیش روی من به میدان جنگ برو تا جانبازی تو را ببینم و در شهادتت مأجور شوم چون شما فرزند نداری.
عبداللّه از جلوی برادر به میدان رفت و هانی بن ثبیت حضرمی او را به قتل رساند.

۳. مادر جعفر بن علی امّ‌البنین بود و عبداللّه بن عباس گفته: او در سن ۱۹ سالگی کشته شد.* عباس بن علی برادرش جعفر را جلوی روی خود به میدان فرستاد. او را هانی بن ثبیت به قتل رساند.
ولی در حدیثی که نصر بن مزاحم از ابی جعفر محمد بن علی (امام باقر علیه‌السلام) نقل کرد، که فرمود: خولی بن یزید اصبحی جعفر بن علی علیه‌السلام را به قتل رساند.

۴. عثمان بن علی مادرش امّ‌البنین بود و هنگام شهادت ۲۱ سال داشت. ضحاک مشرقی گوید: خولی بن یزید او را هدف تیر قرارداد و آن تیر او را به زمین افکند. در این موقع مردی از قبیله ابان بن دارم با شتاب آمد و او را به قتل رسانید و سرش را برید و سر را همراه خود برد.
امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: عثمان را به نام برادرم عثمان بن مظعون نام‌گذاری کردم.

۵. عباس بن علی علیه‌السلام…

۶. محمد اصغر بن علی بن ابیطالب مادرش کنیز بود. از ابی جعفر علیه‌السلام (امام باقر علیه‌السلام) مدائنی روایت‌شده که مردی از تمیم از بنی أبان بن دارم او را به قتل رسانید خوشنودی خدا بر او باد و خداوند قاتل او را لعنت کند.

۷. ابوبکر بن علی بن ابیطالب، مادرش لیلی دختر مسعود بن خالد بود. از محمد بن علی علیه‌السلام (امام باقر علیه‌السلام) روایت شد، که او را مردی از قبیله همدان به قتل رسانید. مدائنی گوید: او را در گودالی که به‌صورت جوی آبی بود کشته یافتند و قاتلش معلوم نشد.

۸. محمد بن علی بن حمزه گفته: فرزندی به نام ابراهیم بن علی بن ابیطالب که مادرش کنیز بود روز عاشورا کشته شد. من این مطلب را نه از کسی شنیدم و نه در کتب أنساب ذکری از ابراهیم بن علی علیه‌السلام هست.

۹. ابابکر بن عبیداللّه طلحی از پدرش نقل کرد که عبیداللّه بن علی علیه‌السلام با حسین علیه‌السلام در کربلا کشته شد این سخن نادرست است، زیرا عبیداللّه در جنگ یوم‌الدار به دست لشکریان مختار کشته شد و من قبر او را در آنجا دیده‌ام.

۱۰. ابوبکر بن حسن بن علی علیه‌السلام مادرش کنیز بوده است. ابی جعفر علیه‌السلام (امام باقر علیه‌السلام) و سلیمان بن أبی راشد گفته‌اند: قاتل او عبداللّه بن عقبه غنوی بوده است.

۱۱. قاسم بن حسن…..

۱۲. عبداللّه بن حسن بن علی بن ابیطالب علیه‌السلام مادرش دختر سلیل بن عبداللّه بجّلی است بعضی گفته‌اند مادرش کنیز بود. در حدیثی که برای ما از حضرت ابی جعفر محمد بن علی علیه‌السلام (امام باقر علیه‌السلام) روایت کرده قاتل او را حرمله بن کاهل اسدی ذکر فرمود.
مدائنی (متوفی ۲۲۴) از هانی بن ثبیت قابضی روایت کرده که مردی از قبیله آن‌ها او را کشت.

۱۳. علی‌اصغر…

۱۴. عون بن عبداللّه بن جعفر بن ابیطالب، عون اکبر مادرش زینب عقیله دختر علی بن ابیطالب، مادر زینب، فاطمه دختر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بود.

حمید بن مسلم روایت کرده که عون بن عبداللّه را عبداللّه بن قطنه تیهانی به قتل رساند.

۱۵. محمد بن عبداللّه بن جعفر بن ابیطالب، مادرش خوصا دختر حَفصه بود. حمید بن مسلم روایت کرده که قاتل او عامر بن نهشل تمیمی بود.

۱۶. عبیداللّه بن عبداللّه بن جعفر بن ابیطالب مادرش خوصا دختر حفصه بود: احمد بن سعید از کسی روایت کرد، که عبیداللّه روز عاشورا کشته شد.

۱۷. عبدالرحمان بن عقیل بن ابی‌طالب مادرش کنیز بود و قاتلش طبق گفته حمید بن مسلم، عثمان بن خالد جهنی و بشیر بن حوط قابضی بودند.

۱۸. جعفر بن عقیل بن ابیطالب، مادرش ام ثغر، دختر عامر از قبیله بنی کلاب بود. بعضی گفته‌اند مادرش خوصا دختر ثغریه بوده است.
از ابی جعفر محمد بن علی علیه‌السلام (امام باقر علیه‌السلام) و حمید بن مسلم روایت است که او را عروة بن عبداللّه خثعمی کشت.

۱۹. عبداللّه بن عقیل بن ابیطالب، عبداللّه اکبر مادرش کنیز بود. مدائنی گفته: عثمان بن خالد جهنی با مردی از قبیله همدان او را کشتند.

۲۰. محمد بن مسلم بن عقیل، مادرش کنیز بود از أبی جعفر محمد بن علی علیه‌السلام (امام باقر علیه‌السلام) روایت‌شده که أبو مرهم ازدی و لقیط بن ایاس جهنی او را کشتند.

۲۱. عبداللّه بن مسلم بن عقیل، مادرش رقیه دختر علی بن ابیطالب علیه‌السلام بود. مدائنی و حمید بن مسلم گفته‌اند: عمرو بن صبیح او را کشت. ذکرشده که عبداللّه دستش را روی پیشانی خود گذارده بود، تیری آمد و به پشت دست او اصابت کرد، دست او را به پیشانی‌اش دوخت و همان سبب قتلش شد.

۲۲. محمد بن أبی سعید احول بن عقیل بن ابیطالب مادرش کنیز بود. مدائنی از حمید بن مسلم روایت کرده که لقیط بن یاسر جهنی او را به‌وسیله تیری به قتل رساند.

۲۳. محمد بن علی بن حمزه گوید: به همراه محمد بن ابی سعید فرزندش جعفر بن محمد بن ابی سعید نیز کشته شد.
ولی من در کتاب‌های أنساب فرزندی برای محمد بنام جعفر نیافته‌ام. قول دیگری نیز نقل کرده که جعفر بن محمد در جنگ حرّه کشته شد.

۲۴. محمد بن علی بن حمزه گوید: عقیل بن عبداللّه که به پنج واسطه به محمد بن عقیل می‌رسد گفت: از اولاد عقیل فرزندی به نام علی بن عقیل در کربلا کشته شد و مادرش کنیز بود.
پس، از فرزندان ابوطالب در روز عاشورا به‌جز آنان که مورد اختلاف هستند.، جمیعاً ۲۲ نفر بودند.*
حمید بن مسلم گوید: لشکریان حسین علیه‌السلام را در میان گرفتند، پس پسربچه‌ای از خاندانش* به‌طرف او بیرون آمد.
زینب او را گرفت تا نگاهش دارد. حسین علیه‌السلام به خواهرش فرمود: او را نگاهدار. ولی پسر خردسال از ماندن نزد زینب امتناع ورزید، و دوان‌دوان خود را به حسین علیه‌السلام رسانید. و در کنارش ایستاد.
در این وقت أبجر بن کعب شمشیر خود را برای کشتن حسین علیه‌السلام بلند کرده بود، که پسربچه گفت: ای پسر زن بدکاره! عموی مرا می‌کشی؟!
أبجر تیغ را فرود آورد و آن طفل دست خود را سپر عمو قرارداد. شمشیر دست کودک را قطع و به پوست آویزان کرد.
پسر صدا زد: ای مادر! حسین علیه‌السلام کودک را به آغوش کشید و فرمود: برادرزاده در آنچه به تو رسیده از خدا امید پاداش نیک دار که همانا خداوند تو را به پدران شایسته‌ات رسول اللّه و حمزه و علی علیه‌السلام و جعفر و حسن علیه‌السلام ملحق خواهد ساخت.
مدائنی از هانی بن ثبیت قابضی که در کربلا بود نقل کرده که می‌گفت: من نزد سواران لشکر ایستاده بودم که کودکی از خاندان حسین علیه‌السلام از خیمه بیرون آمد و هراسان به‌سوی راست و چپ می‌نگریست.
ناگاه مردی از لشکر عمر بن سعد را دیدم که اسب خود را رکاب زد و به آن کودک رسید و از روی اسب خم شد و آن کودک را به قتل رسانید.(۱)